Структура власного висловлювання
1.
Теза
3.
Приклад з літератури чи іншого твору мистецтва
4.
Приклад з історії чи власного життя
5.
Висновок твору-роздуму
Теза (2–3 речення) Теза, або простіше
головна думка, — це ті речення, якими треба починати ваше висловлювання (твір).
Це найважчий етап.
Можна піти найпростішим шляхом – перечитати ще раз завдання
ЗНО для написання твору і переказати своїми словами ті речення, які подаються саме
як завдання. Але варто мати на увазі, що переказ обов’язково необхідно починати
спеціальними реченнями-маркерами:
§
«Так, я погоджуюся з думкою (зазначаєте автора, якщо
він вказан у завданні) про те, що… (далі своїми словами переказуєте завдання)».
Тобто ваша теза, оформлена в такий спосіб, є варіантом підтримки думки завдання
і автора.
§
«Не згоден з думкою (вказуєте автора, якщо він є в
завданні) про те, що… (і далі своїми словами переказуєте текст завдання)». Ваша
теза, якщо вона оформлена таким чином, є одним з варіантів спростуванням думки
автора.
§
«Це складне для мене питання: з одного боку…, а з
іншого боку…».
Тобто ваша теза, оформлена таким чином,
є проміжною позицією щодо думки завдання. Такий варіант початку вважається
складним, тому що в аргументах та прикладах вимагає також проміжної позиції — з
цим можуть впоратися далеко не всі.
Аргументи (мінімум 2, при
цьому на 1 аргумент приходиться 2–3 речення). Аргументи – це
речення-підтвердження вашої тези, тому вони мають бути з нею безпосередньо
пов’язані. Також аргументи повинні бути переконливими. Для цього
використовуються слова, словосполучення та речення-маркери: «Це засвідчує…», «Підтвердженням цього…»,
«Доказом цього може бути…», «По-перше…», «По-друге…». Саме так потрібно
починати другу частину власного висловлювання під назвою «Аргументи». Незалежно
від того, який варіант тези ви обрали: підтвердження, спростування чи
проміжний, аргументи повинні підтримувати тезу та відображати її.
Приклад
з літератури чи іншого джерела (один, кількість речень довільна). Проілюструвати думку,
зазначену в першому аргументі, треба прикладом з художньої літератури (автор;
назва твору; проблема, порушена письменником; образ, який розкриває цю
проблему). Цитати можна не наводити – вони не впливають на бали за твір. До
речі, приклади до першого аргументу можна навести також із різних видів
мистецтв, якщо з літератури, попри всі зусилля, згадати не вдається. Це і
музика, і архітектура, і живопис (класичні чи сучасні, українські або
зарубіжні). Наведені приклади до першого аргументу вважаються рівнозначними,
отже не знижують оцінку за власне висловлювання.
Приклад
з історії чи власного життя (один, кількість речень довільна). До другого аргументу
обов’язково потрібно (і це важливо) дібрати приклад з історії або з власного
життя. Тут у перевазі будуть ті, хто складає ЗНО з історії. Але усі інші учні
можуть собі «вигадати» приклад зі свого власного життя відповідно до теми
твору. Найчастіше це вигадані історії про родичів, друзів і сусідів. Варто
знати, що приклади з історії чи власного життя при оцінюванні не мають переваг. Пам’ятаймо, що не
можна відходити від логічного та послідовного висловлювання. Для цього
використовуйте такі слова та речення-маркери: «Наприклад, у мого батька (діда, брата, друга, сусіда) Івана…», «Прикладом
може слугувати легендарний боксер / відома акторка / моя мати / бабуся / тітка
/ подруга / сусідка / тощо, «Не можна не згадати про такого історичного діяча
(історичну подію), як…».
Висновок
твору-роздуму (2 речення). У кінці роботи треба сформулювати висновок. Нагадуємо
собі, що твір – це робота з мови, чітка й структурована. Тому висновок має
містити у собі логічну закінчену думку власного висловлювання. Як цього
досягти? Ще раз уважно подивіться на початок твору – вашу тезу. Протягом
написання власного висловлювання аргументами ви доводили її та ілюстрували
прикладами. Тепер перекажіть її своїми словами. Пам’ятайте про маркери, саме
ними має починатися висновок: «Отже»,
«Таким чином», «Можна зробити висновок, що…», «Висновком можуть слугувати слова
про…». Так власне
висловлювання буде вписане в кільце, де висновок пов’язаний з тезою, а приклади
і аргументи мовними маркерами утримують структуру, яка відповідає вимогам
написання твору на ЗНО.